سفارش تبلیغ
صبا ویژن

.::شارح::.

32 سال اسیر زندان های لیبی

32 سال اسیر زندان های لیبی

اسارت نور
دیپلماسی ایرانی
پرونده ویژه سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر
لکه ننگ لیبی یادداشت علی ودایع در مردمسالاری
تاملی بر سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر
تلاش چادر نشین برای فراموشی
وین امام موسی؟
موسای صدر مکتب فراموش شده


رمضان کریم

رمضان 1431 آمد.
امید که در این تجربه جدید، در این ماه مبارک و در فریضه روزه‏دارى، عقل و دل خویش را با بدنهایمان به کار بگیریم.
امید که بیندیشیم و تأمّل کنیم.
امید که محبت بورزیم و به فکر دیگران باشیم.
امید که محبت و اندیشه را در عبادت روزه خود وارد نماییم
.

رمضان کریم

جملاتی از امام موسی صدر درباره ماه رمضان
دفتر یاران صدر افتتاح شد


برسان سلام ما را

برسان سلام ما را

به کجا چنین شتابان؟
گون از نسیم پرسید
دل من گرفته زینجا
هوس سفر نداری
ز غبار این بیابان؟
همه آرزویم اما
چه کنم که بسته پایم
به کجا چنین شتابان؟
به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم
سفرت به خیر! اما تو دوستی خدا را
چو ازین کویر وحشت به سلامتی گذشتی
به شکوفه ها به باران
برسان سلام ما را

انتخابی از: در کوچه باغ های نشابور اثر استاد شفیعی کدکنی


شما کدام گزینه را انتخاب می کنید؟

سید ابراهیم نبوی، فعال سیاسی، نویسنده و طنزنویس ایرانی در یکی از آخرین نوشته هایش اشاره ای هم به مساله امام موسی صدر کرده است! او در مطلب خود برخی پرسش های اساسی پیرامون وضعیت قبلی و فعلی و بعدی مملکت را کرده است که سوال دوم آن مختص پیگیری سرنوشت امام موسی صدر است:

سووال دوم: با توجه به اینکه 33 سال قبل امام موسی صدر از لبنان به لیبی رفت و غیب شد و از آن موقع هیچ خبری از ایشان نیست، و اخیرا خانم امام موسی صدر از کندی پیگیری سرنوشت ایشان گلایه کرد. برای چی 33 سال است هیچ خبری از ایشان نیست؟

گزینه اول: چون مسوولان ایرانی و لیبی با هم دوست شدند، الآن سی سال است خجالت می کشند بپرسند بالاخره آن عزیز از دست رفته چی شد؟

گزینه دوم: فعلا لیبی با لبنان و ایران آب شان رفته توی یک جوب، کسی با غیبت طرف مشکل ندارد.

گزینه سوم: آن امام موسی صدر اگر همین الآن برود لبنان ترور می شود، بیاید ایران زندانی می شود، فعلا همانجا امن تر است.

گزینه چهارم: تازه 33 سال است خبری نیست، عجله نکنید. خودش می آید.

منبع: سایت یاران صدر

 


پدر خوب و غیر عادی من!

 

فرزند تو بودن دشوار است

خردنامه همشهری، شماره 53، مرداد ماه 1389، ویژه داستان است. در قسمت روایت های مستند داستان یک زندگی نوشته شده است. بخشی از کتابی که قرار است خانم حبیبه جعفریان درباره امام موسی صدر بنویسد. پیشنهاد می کنم حتما آن را بخوانید. هر چند قلم خانم جعفریان را می شناسید اما برای تشویق به خواندن این داستان، چند خطی از آن را برایتان می نویسم:
«...یک بار که مثلا خواستم از تو ایراد بگیرم یا شاید می خواستم نشان بدهم بزرگ شده ام گفتم: «بابا! این آدمها ارزشش را ندارند. چرا ولشان نمی کنید بروید ایران؟ آنجا به شما بیشتر نیاز هست.» و یادت هست چی جوابم را دادی؟ گفتی: «خدا گفته بیا و به همین ها خدمت کن. به همین ها که قدر نمی دانند و شاید محرومیتشان باعث شده این طوری بشوند.» تو می دانستی؛ به طرز دقیق و مطمئنی می دانستی کی هستی و چه کار باید بکنی. می گفتی «تکلیف» ات این است؛ نقشی که از تو خواسته شده این است و برای آن می جنگیدی، خسته می شدی، تحقیر می شدی، فحش می شنیدی ولی ادامه می دادی و واقعا اتفاقی می افتاد. چیزی در جایی تغییر می کرد و کاری به سرانجام می رسید....»
با خواندن این قسمت از داستان یاد این نوشته افتادم، شاید شباهتی باشد.

پی نوشت:
بی صبرانه منتظر خواندن روایت خانم جعفریان از امام موسی صدر هستم.
تیتری که برای این پست انتخاب کردم، اشاره به تمام نوشته خانم جعفریان دارد.
دوستان می توانند متن کامل این نوشته را اینجا بخوانند. هر چند خواندش به صورت غیر مجازی بسیار دلنشین تر است.


اقای رضایی ما حافظه تاریخی داریم

 

اعتراض یاران صدر به دیدار محسن رضایی با سفیر لیبی

دیروز در خبرها دیدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با سفیر لیبی را خواندیم. چندبار هم خواندیم تا یک وقت اشتباه نکرده باشیم.  اشتباهی نبود، وقتی همه با مقامات لیبی عکس یادگاری می اندازند!
حالا اسم محسن رضایی هم به لیست بلند بالای مسئولان ایرانی که دست در دست مقامات لیبی گذاشتند اضافه شد
.
این وسط، فقط ما مانده ایم و حرف هایی که نمی دانیم قرار است کدامشان واقعی باشد و ما باید کدامشان را باور کنیم؟

آقای رضایی،
اردیبهشت سال قبل یادتان هست؟ زمانی که کاندید ریاست جمهوری بودید و به هر سوالی جواب می دادید؟ احتمالا یادتان نیست. چرا که معروف است که زمان کاندیداتوری، زمان زدن همه حرف ها و قول های خوب است. هم شما این را می دانید و هم ما، زمانی که با اسم یاران صدر بسراغتان آمدیم، این را می دانستیم
.
آن زمان، شما دو نوبت به سوال ما درباره پیگیری سرنوشت امام موسی صدر پاسخ دادید؛ یک بار در نمایشگاه کتاب و بار دیگر در کنفرانس مطبوعاتی خود که در خبرگزاری مهر برگزار شد
.
در بازدید از نمایشگاه کتاب در 22 اردیبهشت
1388 گفتید: «بدلیل نقش موثر امام موسی صدر در بنیانگذاری حرکت های اسلامی در منطقه، روشن شدن سرنوشت ایشان برای ما مهم است. در غیر اینصورت شکستی معنوی برای ما خواهد شد. بی توجهی به این شخصیت در تاریخ انقلاب، اگر نگوییم لکه ننگ، یک ضعف اساسی تلقی خواهد شد که در روحیه بسیاری از مبارزین اثر منفی خواهد گذاشت»....

آقای رضایی،
این اعتراض ها را می نویسیم تا بدانید هستند کسانی که حافظه تاریخی شان کار کند و حرف ها و وعده را به یاد داشته باشند. هستند کسانی که در هیاهوی امروز دغدغه و آرمانشان را فراموش نکنند و حاضر به معامله نشوند. این اعتراض را نوشتیم تا اگر بار دیگر خواستید چنین اقدامی کنید، یادتان باشد قطعا هستند کسانی که به شما اعتراض کنند
.

یادتان باشد خود گفتید بی توجهی به این شخصیت در تاریخ انقلاب، اگر نگوییم لکه ننگ، یک ضعف اساسی تلقی خواهد شد که در روحیه بسیاری از مبارزین اثر منفی خواهد گذاشت. ما، یاران جوان امام موسی صدر سیاستمدار نیستیم، اما آنقدر سیاست دولتمردان ایران را می شناسیم که به وعده ها و تاکیدها دلخوش نکنیم. اما خواستیم به شما هم یادآوری کنیم تا بدانید چرا زمانی می رسد که مردم به بزرگان قومشان اعتنا و اعتماد نمی کنند. صحبت های دیروز و امروز شما هم در پرونده سراسر سازش و سکوت پیگیری سرنوشت امام موسی صدر، ایرانی در بند رژیم لیبی ثبت شد.

متن کامل را می توانید اینجا بخوانید

 


مقام ولایت

 

مقام ولایت

 

...اما مقام ولایت کدام است؟ «النبی اولی بالمومنین من انفسهم». مقام ولایت مقامی ذاتی است و برای انتقال تعالیم نیست. در مقام رسالت، پیامبر انتقال دهنده است، اما با مقام ولایت او حق تصرف دارد. معنای مقام ولایت وجوب اطاعت از ولیّ، و مقام حکومت است. رسول بر امتش حاکم بود. معنای «النبی اولی بالمومنین من انفسهم» همین است. این عبارت بدین معناست که اگر مردم چیزی خواستند، اما رسول چیز دیگری خواست، این خواست رسول مقدم بر خواست مردم است. اگر رسول به شما امری کرد، بر شما واجب است که اطاعت کنید. این مسئله نامتعارف نیست: «یا الیها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول». در چه چیزی باید از رسول اطاعت کرد؟ در دین؟ در احکام شرعی؟ در حلال و حرام؟ اینها اطاعت از خداست. اطاعت از خدا یعنی اطاعت در حلال و حرام و حق و تکلیف، پس معنای اطاعت از رسول چیست؟ آیا اطاعت از رسول غیر از اطاعت از خداست؟ آیا اطاعت از او چیزی غیر از مقام رسالت است؟ رسول، به عنوان رسول، اطاعتش واجب است. وقتی اطاعت از رسول واجب است، نتیجه آن چیست؟ نتیجه این است که وقتی اطاعت از رسول واجب می شود، او می تواند مردم را تربیت کند، جامعه ای صالح و محیطی سالم بسازد و مردم را به راه راست هدایت کند....بنابراین، راهی که خود، نعمت حقیقی است و ما برای آن زندگی می کنیم، راه دین است. پیش از این گفتیم که ما تغذیه می کنیم تا زندگی کنیم، اما زندگی را برای چه چیزی می خواهیم؟ برای هدف، برای تحقق رسالت، و برای ادای وظیفه ای در هستی. راه درست برای اجرای این وظیفه دین است، و راه دین با ولایت کامل می شود. برای همین است که می گوییم: «و لم یناد بشیء کما نودی بالولایه». زیرا که ولایت قوی ترین سبب تکوین و تربیت انسان صالح است. چرا؟ زیرا انسان بیش از هر چیز از جامعه خود تاثیر می پذیرد، و حکومتِ صالح سبب ساختن جامعه صالح است. پس می توانیم بگوییم حکومتِ صالح مکمل خط ایمانی انسان است. ایمان انسان نیز هماهنگی او با هستی است، زیرا هر جزئی از اجزای هستی نقشی را ایفا و تکلیفی را داد می کند....

منبع: امام موسی صدر، تفسیر قرآن 5، سوره تکاثر، صص57-48


چمران سرزمین من

وصیت نامه شهید دکتر مصطفی چمران: تو به من مجال دادی تا پروانه شوم
یاران صدر برگزار می کنند: بزرگداشت شهید دکتر مصطفی چمران
گزارش  بزرگداشت یاران صدر از شهید چمران: بر مزار یار صدر
گزارش تصویری از حضور بر مزار یار صدر


14خرداد 1389، هشتاد و دومین سالگرد تولد امام موسی صدر

تولد امام موسی صدر

 

تا نسیم فاصله ای نیست...

می گویند نسیم می آید، آمدنش را که نمی بینیم، از روی شواهد و قرائن می گوییم نسیم می آید، از اینکه سرشاخه درختان تکان می خورد، از اینکه گل های باغچه به رقص می آیند، از اینکه صورتت نوازش می شود با خنکای دلپذیرش...
شاید هم خود نسیم در گوشت زمزمه کند فاصله ای میان تان حائل نیست!

تو خود به پروانه گفتی تا نسیم فاصله ای نیست، این بشارتی است دلنشین برای ما از کسی که هیچ گاه از او دروغ نشنیده ایم و همیشه وعده هایش صادق بوده است.

ما تا نسیم فاصله ای نداریم، و به این گفته تو که پروانه برای ما به ارمغان آورد ایمان داریم و می دانیم بین ما و تو فاصله ای نیست، هیچ!
تو با ما هستی تا آنجا که ما بخواهیم با تو باشیم

 

مطالب مرتبط:
دلنوشته ملیحه صدر چشمان منتظر مادر
گرامیداشت سالگرد ولادت امام موسی صدر رخساره خورشید
در شب تولد امام موسی صدر یاران صدر در خیابان امام موسی صدر
جشن تولد مجازی امام موسی صدر
گزارش تصویری از روز یاران صدر در خیابان امام موسی صدر