سفارش تبلیغ
صبا ویژن

.::شارح::.

ارزش من در آن است که محال را ممکن کنم

دکتر علی شریعتی

بسم الله
ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم .
29خرداد 1356سالروز از دست دادن مردی است که می گفت :
«...
خدایا
رحمتی کن تا ایمان ، نام و نان برایم نیاورد ؛ قوّتم بخش تا نانم را ، و حتی نامم را در خطر ایمان افکنم ، تا از آن ها باشم که پول دنیا را می گیرند و برای دین کار می کنند ، نه آن ها که پول دین را می گیرند و برای دنیا کار می کنند....
...خدایا
همواره ، تو را سپاس می گزارم که هر چه ، در راه تو و در راه پیام تو ، پیشتر می روم و بیشتر رنج می برم ، آن ها که باید مرا بنوازند ، می زنند ؛ آن ها که باید همگامم باشند ، سدّ راهم می شوند ؛ آن ها که باید حق شناسی کنند ، حق کشی می کنند ؛ آن ها که باید دستم را بفشارند ، سیلی می زنند ؛ آن ها که باید در برابر دشمن دفاع کنند ، پیش از دشمن حمله می کنند و آن ها که باید در برابر سمپاشی های بیگانه ، ستایشم کنند ، تقویتم کنند ، امیدوارم کنند و تبرئه ام کنند ، سرزنشم می کنند ، تضعیفم می کنند ، نومیدم می کنند ، متهمم می کنند ، تا – در راه تو – از تنها پایگاهی که چشم یاری یی دارم و پاداشی ، نومید شوم ، چشم ببندم ، رانده شوم ...تا تنها امیدم تو شوی ، چشم انتظارم تنها به روی تو بازماند ، تنها از تو یاری طلبم ، تنها از تو پاداش گیرم ، در حسابی که با تو دارم ، شریکی دیگر نباشد ، تا :
تکلیفم با تو روشن شود ، تا تکلیفم با خودم معلوم گردد ، تا حلاوت اخلاص را – که هر دلی اگر اندکی چشید ، هیچ قندی در کامش شیرین نیست – بچشم .
خدایا : اخلاص ! اخلاص !....
29خرداد سالروز از دست دادن کسی که
برای‌ ما ثروتی‌ است‌ که‌ با هیچ‌ قیمتی‌ قابل‌ تعویض‌ نیست‌ آری دکتر علی شریعتی ، مردی که موسی صدر در وصفش گفت : «چون‌ خوب‌ به‌ افق‌ می‌نگریم‌ می‌بینیم‌ که‌ مردی‌ به‌ نام‌ دکتر علی‌ شریعتی‌ ظاهر شده‌ است‌ که‌ می‌تواند به‌خوبی‌ انقلاب‌ اصیل‌، افکار اصیل‌ و ایدئولوژی‌ اصیلِ منطقة‌ ما را توضیح‌ دهد. بنابراین‌، او برای‌ ما ثروتی‌ است‌ که‌ با هیچ‌ قیمتی‌ قابل‌ تعویض‌ نیست‌. از افکار بزرگ‌ و اصیل‌ او استفاده‌ می‌کنیم‌ و به‌ او احترام‌ می‌گذاریم‌. افکار او توانسته‌ تجربة‌ عظیم‌ تاریخی‌ ما را که‌ تاریکی ها را به‌ نور و کفرها را به‌ ایمان‌ و پراکندگی ها را به‌ هماهنگی‌ تبدیل‌ کرده‌ است،‌ نشانمان‌ دهد.» هنوز هم کلامش آرامش بخش لحظات تنهایی مان است .

دکتر مصطفی چمران

و 31خرداد1360بزرگمردی دیگر از این سرای خاکی به آبی آسمانها پر کشید . کسی که ارزش خود را در این می دانست که محال را ممکن کند . « ارزش من در این نیست که هنگام قدرت ، پرچم افتخار بردارم و در جشن پیروزی پای کوبان شادی کنم . ارزش من در آن است  که محال را ممکن کنم ، هنگام ضعف و شکست همچون کوه در مقابل دشمن بایستم ، شعله لرزان رسالت را در میان طوفان سهمگین دشمنی ها و حوادث نگهبانی کنم .
در سخت ترین لحظات مرگ و زندگی در جلوی جبهه جنگ حضور داشته باشم . آنجا که همه رفته اند و معرکه را ترک گفته اند ، یک تنه جولان دهم . آنجا که صداها از وحشت خفه شده است ، در مقابل جبّارترین قدرتمندان بایستم و با فریاد بلند کلمه حق را به آسمان بلند کنم .
آری ، ارزش من در آن است که محال را ممکن کنم .»
و این کلام دکتر مصطفی چمران است . کسی که در مکتب امام موسی صدر پرورش یافت و بعد از ربوده شدن مولایش به ایران آمد ، چرا که دیگر تاب تحمل لبنان بی امام موسی را حتی برای پنج دقیقه هم نداشت .

آنچه گفتم وضع حال امروز خودمان است هر چند از کلام علی و مصطفی !
می خواستم آرزو کنم کاش امروز در میانمان بودند ، اما دیدم ما لایق بزرگان نیستیم ، ما لایق علم و کلام و عرفان و عمل و دین و دنیایی که موسی صدر و علی شریعتی و مصطفی چمران فهمیدند نیستیم .
ما لایق همانهایی هستیم که امروز با آنها محشوریم .
چرا که « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم »

لینک های مرتبط:
سخنرانی امام موسی صدر در مراسم چهلم دکتر شریعتی بیروت
وصیت نامه دکتر مصطفی چمران خطاب به امام موسی صدر